Ergonomische factoren die belangrijk zijn voor op kantoor

 In Blog

Ergonomische factoren die belangrijk zijn voor op kantoor

Een ergonomisch ingerichte werkplek is iets waar steeds meer aandacht aan besteed wordt. Veel bedrijven gaan steeds meer het belang van ergonomie inzien maar een ergonomisch kantoor is meer dan alleen een ergonomisch ingerichte werkplek. Er zijn een hoop omgevingsfactoren van belang bij een optimale werkomgeving en daar wordt regelmatig aan voorbij gegaan. We vertellen je graag welke factoren je zeker niet mag vergeten bij de inrichting van een ergonomische werkplek.

De opstelling van de werkplekken

Om concentratieverlies en afleiding te voorkomen is het belangrijk om een goede opstelling van de werkplekken te kiezen. Wellicht herken je het, je zit met je gezicht richting het gangpad en bent door het minste of geringste afgeleid. In de situatie dat je met je rug naar het gangpad zit, ben je veel minder snel afgeleid omdat er veel minder beweging in je zichtveld is. Het is dan ook belangrijk om goed na te denken over de opstelling van de werkplekken.

Gevoelstemperatuur in de ruimte

Het is misschien één van de lastigste factoren om te beheersen op kantoor, de gevoelstemperatuur. De één heeft het al koud bij 22 graden terwijl de ander al bijna begint te zweten bij die temperatuur. Uit onderzoek blijkt dat we het productiefst zijn bij 21 graden en het helpt om fysieke klachten te voorkomen. Stress en vermoeidheid zijn factoren die het minst naar voor komen bij 21 graden.

Ergonomische factoren die belangrijk zijn voor op kantoor

Daglicht op kantoor

Te weinig licht kan leiden tot onnodige fouten en verlies van de concentratie. Licht stimuleert ons lichaam bij bijvoorbeeld het aanmaken van vitamines en geeft ons positieve energie. Hoe meer positiviteit op kantoor, hoe beter de werksfeer!

Geluiden in de omgeving

De één werkt het fijnst in een stille omgeving terwijl de ander het liefst met muziek aan werkt. Bij grotere bedrijven is er dan ook veel vaker mogelijkheid om te kiezen voor een stille of wat rumoerige ruimte waardoor werknemers zelf kunnen kiezen waar ze het fijnst werken.

Sfeer in de kantoorruimte

Om ziekteverzuim te voorkomen is de inrichting van de kantoorruimte erg belangrijk. Werkplezier gaat altijd omhoog wanneer er onderling geen pesterijen of opstootjes zijn en dat komt ten goede van de prestaties binnen het werk. Doordat iedereen positiever ingesteld is, melden de werknemers zich steeds minder ziek.

Natuurlijk helpen wij u graag verder met het inrichten van een (tijdelijke) kantoorruimte. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden voor het huren van ons kantoormeubilair te bespreken.